Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

KWP - Kolejna odsłona działań NURD - Zero Tolerancji

Data publikacji 12.04.2019

12 kwietnia br. policjanci w całej Wielkopolsce biorą udział w kolejnej odsłonie działań kontrolno-prewencyjnych pn. NURD – Zero Tolerancji. Główny cel to ograniczenie ilości zdarzeń drogowych z udziałem pieszych oraz innych niechronionych uczestników ruchu drogowego.

To kolejna odsłona działań prewencyjnych NURD, których głównym zadaniem jest zwrócenie szczególnej uwagi na niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych ale również rowerzystów i osoby poruszające się na innego rodzaju jednośladach. Podczas ewentualnego zdarzenia drogowego, te osoby są zawsze najbardziej poszkodowaną stroną. Wspólne bezpieczeństwo na drodze, zależy od wszystkich uczestników ruchu ale zawsze największa odpowiedzialność spoczywa na kierowcach. Ich błąd, bądź chwila nieuwagi może doprowadzić do brzemiennego w skutkach wypadku. Jednak pamiętajmy, że każdy uczestnik ruchu drogowego jest obowiązany do stosowania zasady ograniczonego zaufania podczas poruszania się po drodze.

Policjanci podczas prowadzonych działań będą zwracali uwagę na wzajemną korelację między poszczególnymi uczestnikami ruchu. Jednak każdy musi mieć świadomość, że to od nas i naszego rozsądku zależy w głównej mierze bezpieczeństwo.

Przy okazji przypominamy wszystkim pieszym o obowiązku noszenia elementów odblaskowych poza terenem zabudowanym, od zmierzchu do świtu. Koszt odblasku to koszt kilku złotych, a ma ogromne przełożenie na naszą widoczność i bezpieczeństwo.

Tego typu działania będą kontynuowane. Nadal na wielkopolskich drogach jest za dużo osób, które świadomie lekceważą przepisy ruchu drogowego i narażają siebie i innych na groźbę utraty zdrowia i życia.

Dlaczego elementy odblaskowe są tak ważne?

Postać człowieka idącego drogą, ubranego dodatkową w ciemną odzież jest zauważalna przez kierującego raptem z 20-30 metrów lub z odległości jeszcze mniejszej, w zależności od warunków atmosferycznych.

Pojazd jadący około 90 km/h tylko w ciągu 1 sekundy przejeżdża dystans 25 metrów – więc kierujący nie zdąży nawet zareagować – zmienić kierunku jazdy lub hamować.

Elementy odblaskowe na odzieży pieszego pozwalają na zauważenie go z odległości 100-150 metrów lub większej. Pieszy da w ten sposób szansę kierującemu na wczesne zauważenie pieszego i właściwe zareagowanie.

Używajmy elementów odblaskowych prawidłowo. Cóż z tego jeżeli te światła znajdą się na plecaku? Skoro mają być widoczne przede wszystkim dla kierujących jadących z przeciwka, bowiem pieszy ma obowiązek poruszania się lewym poboczem lub lewą stroną jezdni. Aby światło lub element odblaskowy był widoczny dla nadjeżdżających kierowców najlepiej zamontować go nisko od strony jezdni, czyli przy prawym kolanie. Wówczas będzie spełniał swoje zadanie w 100 %.

Przykładem na właściwe pojmowanie dbałości o własne bezpieczeństwo niech będą rowerzyści, którzy coraz częściej poza prawidłowym oświetleniem roweru jeżdżą w kamizelkach odblaskowych. W kamizelkach odblaskowych jeżdżą również motocykliści – nawet ci stowarzyszeni w klubach motorowych – to pokazuje że ludzie ci, często utożsamiani z szybką i niebezpieczną jazdą,  dbają o własne bezpieczeństwo i w tej materii mogą być wzorcem dla pieszych. 

Przepisy ogólne

Art. 2.

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

9) chodnik – część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych;

11) przejście dla pieszych – powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;

17) uczestnik ruchu – pieszego, kierującego, a także inne osoby przebywające w pojeździe lub na pojeździe znajdującym się na drodze;

18) pieszy – osobę znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej;

19) kolumna pieszych – zorganizowaną grupę pieszych prowadzoną przez kierownika lub dowódcę;

Ruch pieszych

Art. 11.

1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku –
z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
 

2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi.
 

3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść obok siebie.
 

4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.

4a. Pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.
 

5. Przepisów ust. 1– 4a nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.

Art. 12.

1. Kolumna pieszych, z wyjątkiem pieszych w wieku do 10 lat, może się poruszać tylko prawą stroną jezdni.
 

2. Do kolumny pieszych w wieku do 10 lat stosuje się odpowiednio przepisy art. 11 ust. 1 i 2.
 

3. Liczba pieszych idących jezdnią w kolumnie obok siebie nie może przekraczać 4, a w kolumnie wojskowej – 6, pod warunkiem że kolumna nie zajmuje więcej niż połowy szerokości jezdni.

4. Piesi w wieku do 10 lat mogą iść w kolumnie tylko dwójkami pod nadzorem co najmniej jednej osoby pełnoletniej.
 

5. Długość kolumny pieszych nie może przekraczać 50 m. Odległość między kolumnami nie może być mniejsza niż 100 m.
 

6. Jeżeli przemarsz kolumny pieszych odbywa się w warunkach niedostatecznej widoczności:

1) pierwszy i ostatni z idących z lewej strony są obowiązani nieść latarki:

a) pierwszy – ze światłem białym, skierowanym do przodu,

b) ostatni – ze światłem czerwonym, skierowanym do tyłu;

2) w kolumnie o długości przekraczającej 20 m idący po lewej stronie z przodu i z tyłu są obowiązani używać elementów odblaskowych odpowiadających właściwym warunkom technicznym, a ponadto idący po lewej stronie są obowiązani nieść dodatkowe latarki ze światłem białym, rozmieszczone w taki sposób, aby odległość między nimi nie
przekraczała 10 m;

3) światło latarek powinno być widoczne z odległości co najmniej 150 m.

7. Zabrania się:

1) ruchu po jezdni kolumny pieszych w czasie mgły; zakaz ten nie dotyczy kolumny
wojskowej lub policyjnej;

2) ruchu po jezdni kolumny pieszych w wieku do 10 lat w warunkach niedostatecznej

widoczności;

3) prowadzenia po jezdni kolumny pieszych przez osobę w wieku poniżej 18 lat.

Art. 13.

1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
 

2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
 

3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
 

4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
 

5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
 

6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
 

7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
 

8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.

Art. 14.

Zabrania się:

1) wchodzenia na jezdnię:

a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,

b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;

2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;

3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas
przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;

4) przebiegania przez jezdnię;

5) chodzenia po torowisku;

6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich
rozpoczęto;

7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub
przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po
której stronie jezdni one się znajdują.

Art. 15.

Przepisów art. 11–14 nie stosuje się w razie zamknięcia ruchu pojazdów na drodze.

Art. 26.

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
 

2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
 

3. Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem
przejścia, na którym ruch jest kierowany;

2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu
ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;

3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
 

4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
 

5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.
 

6. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.
 

7. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.

Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach

Art. 43.

1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
 

3. Przepisy ust. 1 nie dotyczy drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych.

Taryfikator mandatów karnych
(wyciąg)


Naruszenia przepisów o ruchu pieszych


1. Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd:

- na przejściach dla pieszych - 50 zł.
- w miejscach innych niż przejścia dla pieszych - 100 zł.

2. Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność
drogi - 100 zł.
3. Przechodzenie przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenia zabezpieczające lub
przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni - 50 zł.
4. Niestosowanie się do znaków drogowych dotyczących ruchu pieszych - 50 zł.
5. Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi:
- na obszarze zabudowanym - 50 zł.
- na obszarze niezabudowanym - 100 zł.
6. Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas
przechodzenia przez jezdnię lub torowisko - 50 zł.
7. Przebieganie przez jezdnię - 50 zł.
8. Chodzenie po torowisku - 50 zł.
9. Wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich
opuszczanie - 100 zł.
10. Naruszenie obowiązku korzystania przez pieszego z chodnika lub drogi dla pieszych,
a w razie ich braku z pobocza - 50 zł.
11. Naruszenie przez pieszego, idącego po poboczu lub jezdni, obowiązku poruszania się
po lewej stronie drogi - 50 zł.
12. Naruszenie przez pieszych obowiązku poruszania się po jezdni jeden za drugim - 50 zł.
13. Naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych podczas przechodzenia
przez jezdnię lub torowisko - 50 zł.
14. Korzystanie z dróg niedostępnych dla pieszych - 50 zł.
15. Naruszenie przepisów dotyczących ruchu pieszych na drogach dla rowerów - 50 zł.
16. Niestosowanie się do sygnałów świetlnych przez wejście na przejście dla pieszych, jeżeli
sygnalizator S-5 nadaje sygnał czerwony - 100 zł.

17. Niestosowanie się do obowiązku używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego przez pieszego poruszającego się po drodze, po zmierzchu, poza obszarem zabudowanym, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub chodniku – do 100 zł.

Maciej Święcichowski

 

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 20.8 MB)

Powrót na górę strony